En barnskötares arbetsdag!
När jag kommer till jobbet på morgonen och har ”öppning” med min kollega det första jag gör när jag öppnar är att kolla igenom hur dagen ser ut och fixa med administrativt och organisatoriskt arbete. Vilket kan innebära alltifrån att svara i telefoner, fixa med pärmar, personalbemanning och annan administration och statistik samt att svara om någon ringer i telefoner, till att ta emot barn som lämnas av vårdnadshavare, kanske duka fram frukost, samt att introducera vikarier, öppna upp på avdelningar. Lite så kan en barnskötares arbetsuppgifter vara på en förskola på morgonen när man har en öppning.
Efter frukosten brukar vi ta hand om sedvanliga arbetsuppgifter som rör förskolan förekommande vanliga arbetsuppgifter på respektive avdelning. Det handlar om att är det yngre barn kanske man behöver fixa att hjälpa till med blöjor, även äldre barn kan behöva hjälp på toaletten. Men det kan också vara att hjälpa barnen med andra saker som rör omsorgsarbetet. Barnskötarnas yrkesroll är precis som förskolelärarnas komplex och vi har en spetskompetens som inte förskolelärarna har eller får i sin utbildning.
Mitt under dagen så brukar den förskolepedagogiska verksamheten erbjuda olika aktiviteter och det kan handla om att vi delar in barnen i olika grupper där någon grupp har utomhusaktiviteter på förmiddagen och andra inomhusaktiviteter. Förskolans verksamhet och vad vi ska erbjuda barnen samt vårt kvalitetsarbete bygger på vad som står i vår läroplan: Läroplan för förskolan (lpfö18).
Sedan brukar lunchen komma efter aktiviteterna och där jag jobbar äter barnen på olika tider så de yngre barnen äter en tid och de äldre en annan. Men det kan klart se olika ut från förskola till förskola. På min gamla arbetsplats åt alla barnen tillsammans. Under måltiderna är vi barnskötare med och stöttar med olika arbetsuppgifter som är förekommande vid måltider såsom att till exempel; duka fram, torka bord, hjälpa barnen med att ta mat, samtala med barnen vid måltiden för att det ska bli en trevlig och härlig stund. Efter lunchen brukar de yngsta barnen vila och de äldre barnen brukar ha någon form av planerad eller spontan undervisningssituation eller aktiviteter som rör grov- eller finmotorik.
På eftermiddagen brukar barnen vara tillsammans och sedan är det dags för mellanmål. Där jag jobbar nu har barnen biljetter med olika färger när de ska äta mellanmål, lunch eller frukost. Barnskötarens yrkesroll och yrkesidentitet är viktig att värna och stärka och vi behöver ständigt hela tiden kompetensutveckla oss för att kunna leverera höga och goda resultat av vårat arbete. Förskolan behöver fler kompetenta och professionella barnskötare som ser varje barn och som bidrar till att förskolan blir en trygg, rolig och efterlängtad plats att vara på för både barnskötare, förskolelärare, vårdnadshavare, andra yrkesgrupper i förskolan, men inte minst för barnen som vi faktiskt jobbar och är till för.
Innan jag slutar om jag hinner så kan det hända att en del dokumentation ska skrivas och göras. Det nämns att ta upp att det inte bara är förskolelärare som dokumenterar. Mycket av dokumentationen både den pedagogiska dokumentationen men även den övriga dokumentationen så har vi barnskötare varit med på ett eller annat sätt även om en kollega skriver den i visa fall men vi skriver mycket själva också på datorer. I förskolan arbetar vi i team och arbetslag tillsammans man kan förenklat säga att om en förskolelärare har det pedagogiska ansvaret så kan man säga att barnskötaren har ansvar för omsorgen även om förskolelärarna har det övergripande huvudansvaret för hela den pedagogiska verksamheten. Den pedagogiska dokumentationen är bland annat sådan dokumentation som ni som har barn i förskolan kan läsa om på nätet. Det kan vara text med bilder till som förklarar vad barnen fått göra, erbjudas och lärt sig på förskolan samt kan det också ta upp om man har något särskilt temaarbete som man arbetar med.
Kommentarer
Skicka en kommentar